Miksi yrityksen tulisi ennakoida, kun tulevasta ei voi varmuudella tietää?

Tuo otsikko on varmasti yksi niistä yleisimmistä kysymyksistä, joihin joudun vastaamaan yritysten tulevaisuuden ennakoinnissa. Eikä ihmekään, sillä mediassa toitotetaan maailman jatkuvasta muuttumisesta, jota erityisesti teknologian kehitys vauhdittaa kiihtyvällä nopeudella. Nopeudella, joka vain kasvaa vuosi vuodelta. Muutos on siis tätä päivää ja sekin voi kaiken lisäksi vaihtaa suuntaansa yllättäen isojen mullistusten vaikutuksesta – otetaan koronakriisi nyt ajankohtaisimpana esimerkkinä siitä. Enää ei ole helppoa tietää, mitä polun seuraavan mutkan takana odottaa. 

Polku kukkivan puun lomassa

Miksi siis ennakoida, kun tulevaisuudesta ei voi tietää mitään varmaa?

Mutta tiedämmekö muutenkaan mitään täysin varmasti? Historia on aina tiettyjen tahojen tulkintaa – tarinoita ja muistoja valituista näkökulmista katsottuina, korostaen tiettyjä tapahtumia mutta jättäen mainitsematta toisia. Nykyhetkestäkään emme myöskään voi sanoa mitään täysin varmaa: tässä hetkessä tapahtuva asia saa yhtä monta erilaista näkökulmaa ja tulkintaa kuin on ihmisiä sitä todistamassa. Varmaksi kokemamme tiedekin kehittyy koko ajan.

Me tulkitsemme ja yritämme ymmärtää epävarmaa historiaa, nykyhetkeä, mutta yhtä lailla myös tulevaisuutta. Historia on kuitenkin jo mennyttä ja nykyisyys on nyt. Tulevaisuuden epävarmuudessa on kuitenkin se olennainen pointti, että siihen pystyy vielä vaikuttamaan – sitä pystyy vielä ohjailemaan omilla valinnoilla ja tekemisillä. Ja se onkin juuri se ennakoinnin olennainen juju!

Ei riitä, että kuvittelee, miltä tulevaisuus saattaisi näyttää vaan olennaista on lähteä tekemään tulevaisuutta aktiivisesti!

Yrityksesi tulevaisuuden tekemisessä auttaa se, jos sinulla on edes jonkinlaisia suuntaviivoja asioista, jotka voivat olla tulevaisuudessa todennäköisiä tai mahdollisia – että osaat lukea ympärillä tapahtuvien muutosten suuntaa. Tiedät ja tunnistat, mitä ovat megatrendit, trendit, heikot signaalit ja villit kortit ja missä voit hyödyntää niitä yrityksesi tulevaisuutta rakentaessa. Ja jos et vielä tiedä, niihin kannattaa ehdottomasti tutustua. Voin vakuuttaa, että siitä on yrityksesi toiminnalle paljon hyötyä!

Tulevaisuuden ennakoinnin avulla yrityksesi on helpompi pysyä muutoksen mukana. Sen sijaan, että vain reagoisit ympärillä tapahtuvaan muutokseen vasta, kun on pakko, sinulla voisikin olla ketterästi toimintaympäristön muutoksiin vastaava yritys. Mahdollisesti myös sellainen yritys, joka olisi etunenässä kehittämässä ja innovoimassa jotain aivan uutta. Kuulostaisiko se hyvälle?

Palatakseni siis tuohon otsikkoon – miksi yrityksen pitäisi ennakoida, kun tulevaisuudesta ei voi tietää? Siksi, koska:

  • ennakoinnin avulla opit lukemaan ympärillä tapahtuvaa muutosta,
  • löydät helpommin uusia ideoita tuotteiden ja palvelujen kehittämiseen,
  • yrityksesi pysyy ketterämmin muutoksen mukana ja
  • voit aktiivisesti rakentaa yrityksellesi haluttua tulevaisuutta.

Eikä tuo listaus vielä kata kaikkia ennakoinnin hyötyjä, mutta on hyvä alku. Palaan muihin hyötyihin seuraavissa blogipostauksissani. Annan jatkossa myös konkreettisia vinkkejä siitä, miten voit hyödytää ennakointia oman yrityksesi kehittämisessä.

Jos haluat kuulla, miten yrityksesi voi ottaa tulevaisuutta paremmin haltuun, ota tämä blogini seurantaan ja tykkää Tulevaisuus haltuun -Facebook sivustani. Kirjoittelen blogia parisen kertaa kuukaudessa eri yritysennakoinnin teemoista ja linkkailen FB-sivulle myös muuta ennakointiin liittyvää materiaalia.

Toivon, että pystyn jakamaan ennakointioppini mahdollisimman konkreettisina arkipäivän vinkkeinä, jotta myös sinun yrityksesi olisi helpompi toimia ketterästi tässä jatkuvassa maailman muutoksessa. Tämä blogikirjoitukseni on tämän tavoitteeni ensimmäinen askel. Toivottavasti lähdet mukaan 🙂

-Päivi-

Vastaa